“Deutsche Reichsbahn Gesellschaft ”of “DRG” 1920-1937
Tijdperken : IIa , IIb
-
Tijdperk IIa: 1920–1926 : De Länderbahnen gaan op in de Deutsche Reichsbahn, in 1924 wordt de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (1924) opgericht; veel loks hebben nog wel de kleuren en opschriften uit de Länderbahn-tijd.
-
Tijdperk IIb: 1926–1937: Invoering van eenheidskleuren voor locomotieven (bijvoorbeeld het bekende zwart/rood voor stoomloks); een nieuw nationaal nummersysteem; elektrificatie in het zuiden van Duitsland.
“Deutsche Reichsbahn“of “DRB” 1937-1949
Tijdperken: IIc , IId
-
Tijdperk IIc: 1937–1945 : De Deutsche Reichsbahn (DR) wordt een staatsbedrijf; aansluiting en overname van de Oostenrijkse BBÖ, introductie van de rijksadelaar (vaak met hakenkruis) op loks en rijtuigen; oorlogstijd.
-
Tijdperk IId: 1945–1949 : Direct na de tweede oorlog; treinen samengesteld uit overblijfselen, deze periode eindigt met de oprichting van de Deutsche Bundesbahn (DB) in de Bondsrepubliek.
-
In de DDR wordt het spoorwegbedrijf onder de naam "Deutsche Reichsbahn" voortgezet.
Bijzonder :
Deze bovenstaande periodes wordt in de modelbouw slechts zeer zelden als thema gebruikt.
“Deutsche Reichsbahn “of “DR” 1949-1994.
Tijdperken : IIIa, IIIb, IVa, IVb, Va
-
Tijdperk IIIa: 1949–1956 ; De spoorwegen kwamen na de oorlog weer op gang.
-
Tijdperk IIIb: 1956–1970 : De eerste klas werd afgeschaft, de tweede klas werd eerste klas, derde werd tweede en de invoering van driepunts frontseinverlichting.
-
Tijdperk IVa: 1970–1980: UIC-Nummering, computernummering op locomotieven en nieuwe kleurstelling voor loks in rood en oranje.
-
Tijdperk IVb: 1980–1990 Nieuwe kleurstelling voor rijtuigen.
-
Tijdperk Va: 1990–1993.12.31 De twee "oude" Duitse spoorwegbedrijven (DR en DB) bestaan nog grotendeels naast elkaar en komen nog zeer vaak in oude kleurstelling voor,
-
01.01.1994 Het nieuwe DB ("Deutsche Bahn AG") is geboren,
Onderstaand document kan u downloaden, nalezen en raadplegen ivm "tijdperken in Duitsland" (NL)
Maak jouw eigen website met JouwWeb